Yaesu FT-897D och Yaesu SCU-17

 

Januari 2021

När jag kör digitala moder, vilket i och för sig är sällan, så använder jag mig av min Yaesu FT-897D. Tillsammans med min Yaesu FT-897D använder jag en Yaesu SCU-17, denna är väldigt enkel att ställa in för att köra t.ex. RTTY, PSK osv. det "svåra" är att ställa in programvaran, men för dessa "äldre moder" är det inte så svårt då det oftast är väldigt enkla program som krävs. 

När jag kom till det läget att jag ville prova FT8 (WSJT-X) blev det lite svårare med inställningarna, jag provade mig fram och tillbaka med olika inställningar i programmet men fick inte riktigt ordning på det. Men efter en utlagd fråga på SSA's forum fick jag till sist ihop det. Skulle det vara så att du behöver mina inställningar så är jag dig behjälplig detta, under förutsättning att du har provat själv och inte får programmet WSJT-X att fungera som det ska eller är tänkt. Numer har programmakarna för WSJT-X även utvecklat ett snabbare mode som de kallar FT4, vilket är tänkt att användas under t.ex. contest. Även om FT4 är tänkt för just contest är det många som använder mode FT8 under contest, vilket inte är/var tanken med just FT8.

På bilden nedan ser du min uppsättning för digital RX/TX, jag skulle behöva ordna till min antenn uppsättning för denna radio då jag hörs dåligt. En av tankarna med just digitalt är ju att inte behöva använda så mycket effekt, men då måste antennen också vara, i mitt fall, bättre placerad. Så det är mitt nästa projekt.


 

Populära inlägg i den här bloggen

CQ WW WPX SSB 2023

Jamaica 10 meter SSB den 30 December 2023