Loggprogram för HF, VHF & UHF

Loggprogram

 

På begäran redovisar jag lite snabbt om vilka loggprogram jag använder.

 På HF använder jag ett loggprogram som heter UCXLog, detta använder jag både till "vanlig" loggning och för loggning av tester. Det är gjort av DL7UCX, Bernd (Ben).

Jag har använt detta program i många år och fram till version 6.84 var det gratis men sedan version 7 blev det shareware. Även om det numer kostar några kronor så rekommenderar jag detta starkt. Det är ett program som har allt för HF. Ben är också snabb att implementera nya tester i programmet och det har, enligt mig, en snygg och överskådlig layout. Jag har testat flera loggprogram för HF men återkommer alltid till UCXLog

På min Linuxdator använder jag enbart  CQRLog som loggprogram.

På VUHF använder jag TACLog, ett helt underbart program för testkörning på VHF & UHF (och upp) banden. Detta program har jag använt sedan 1993 och har inte ännu hittat något program som kan ersätta detta under en testafton på VHF (NAC144 & NAC50) eller UHF (NAC432) banden där jag är aktiv, trots att det är ett DOS-program. Jag använder det på en M$ Win10 dator ihop med DOSBox, fungerar FB! Vill du ha hjälp att sätta upp TACLog under DOSBox så hör av dig.

Det är endast på NAC28 som jag använder ett annat program, nämligen programmet Log4U, detta är också användningsbart på VHF & UHF men jag använder det endast på NAC28.


/USS

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

CQ WW WPX SSB 2023

Jamaica 10 meter SSB den 30 December 2023