FT-8 vs SSB/CW i NAC144

FT-8 vs SSB/CW under NAC

 

Först vill jag klargöra att jag på intet sett är emot FT-8 som mode. Jag kör det själv men enbart utanför radiotävlingar (contest).

Det sistnämnda är någon/några fått för sig, man kan faktiskt ha en annan åsikt utan att vara emot något, som i detta fall ett "nytt" mode. En amatör bestämde sig på ett känt forum att jag var helt emot FT-8 för att vi inte hade samma åsikt i frågan, han bestämde sig också för att jag därmed var emot allt som var nytt! 

INGET är mer fel!

Vad jag däremot har emot är att det finns amatörer som hävdar med bestämdhet att "aktiviteten på NAC144" har gått upp, detta är delvis en sanning men inte som vanligt inte hela sanningen.

Diskussionen är FT-8's vara eller inte vara på "vanliga" NAC144/432 eller att låta FT-8 ha en egen NAC144 dag, och OZ's förslag var då påföljande onsdag kväll, alltså kvällen efter "vanliga" NAC144. 

Jag tycker detta är ett utmärkt förslag då fler då kör SSB & CW under NAC144/432  och de som enbart vill köra FT-8 (för det är flera) får då en egen test all köra på.

Att aktiviteten ökar är inget vi märker av, d.v.s. vi som enbart kör SSB/CW under NAC144/432 eftersom den så kallade ökningen sker enbart på 144.174 MHz (FT-8 frekvensen på 2m)! Därmed finns det ännu färre att köra under NAC144/432 och vi som enbart kör SSB/CW kommer att trappa ned då det ändå inte finns någon att köra! Detta är ju ett faktum.

Själv kör jag numer NAC144 under MAX 1,5 timma då det ändå inte finns fler att köra, tro mig jag har försökt, många, många gånger att köra längre tid. Jag är en som tidigare "brunnit för NAC144" i synnerhet och radiotester i allmänhet. 

Därför tycker jag att NAC144 FT-8 på onsdagen är ett utmärkt förslag ELLER om man nu skall behålla läget som det är, att man kör i två kategorier, en SSB/CW kategori och en FT-8 kategori och behåller alltså FT-8 inom den "vanliga" NAC144 som det är just nu.


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

CQ WW WPX SSB 2023

Jamaica 10 meter SSB den 30 December 2023